Hoe ordenen we informatie?

Dat er op internet informatie over ieder denkbaar onderwerp te vinden is en contact met mensen van over de hele wereld gelegd kan worden, weet iedereen. En de webentrepreneurs die de afgelopen dagen aanwezig waren op The Next Web al helemaal. Op The Next Web, dat zijn eerste lustrum vierde, worden de internettrends van de toekomst besproken. De vraag die op de Amsterdamse internetconferentie vaak werd gesteld: hoe ordenen we die informatie?

Zo waren liefst drie van de beginnende internetbedrijfjes die meededen aan de Startup Rally gericht op het orderen van alle online communicatie. ‘Zo besparen we tijd en bewaken we onze geestelijke gezondheid’, aldus de makers van Mail Suite. Deze webapplicatie voegt – net als Inbox2 en Pip.io – berichten en gesprekken samen, die op blogs, op sociale netwerken en via e-mail gevoerd worden.

Ordendrift

Maar niet alleen op het gebied van communicatie is overzichtelijkheid de trend, ook op andere gebieden is de ordendrift toegeslagen. In de muziekwereld probeert startup 22tracks orde in de chaotische overdaad te scheppen door de beste muziek te laten selecteren door experts. En om alle modesites het hoofd te kunnen bieden is er de startup Fashiolista, waarbij de ‘community’ alle modesites afstruint voor de mooiste kleding en accessoires.

De mobiele telefoon speelt in het zo efficiënt mogelijk verwerken van informatie een steeds grotere rol. Vooral door die abstracte digitale wereld naar de fysieke wereld te brengen, waardoor we ons leven efficienter kunnen indelen. Dankzij de mobiele telefoon nemen we onze sociale netwerken mee en kunnen we informatie oproepen waar en wanneer we maar willen. Volgens spreker Adam Richardson overlappen het internet en de echte wereld elkaar. Dit wordt mogelijk gemaakt door applicaties als layer, waarmee je door de camera van je telefoon naar de fysieke wereld kijkt. De applicatie toont vervolgens relevante informatie, die over de echte wereld heen wordt gelegd. Zoals door je te vertellen welke mensen er in dezelfde ruimte zijn.

Feest.je

Bijvoorbeeld via de Nederlandse versie van Foursquare, die de organisatoren van The Next Web aankondigden: Feest.je, waarmee je kunt laten weten op welk feest je bent met welke mensen. Volgens Richardson zullen door overlapping van objecten en het web, zogenaamde webjects ontstaan: een object is opgegaan in het web, of het web in een object. Kijk je in een winkel via een scherm (van bijvoorbeeld mobiele telefoon of iPad) naar een product, dan worden op dat scherm productinformatie en gebruikerservaringen getoond.

Er waren ook kritische kanttekeningen bij de webontwikkelingen. Spreekster Florie Brizel doet onderzoek naar het effect van mobiele telefonie op ons gedrag en onze cultuur, ‘Mobilology’. ‘Wie is er wel eens aangesproken op ongepast gedrag met een mobiele telefoon?’, vroeg ze de conferentiegangers. Een groot deel van de handen van de duizend aanwezigen ging de lucht in. Geen wonder dat op steeds meer publieke plekken mobiele telefoons worden verboden. De vraag of mobiele telefonie onze cultuur heeft veranderd, en of dat een positieve of negatieve ontwikkeling is, werd opgeworpen maar niet beantwoord. ‘Tijd voor bier’, was een antwoord via Twitter.

Uit de Volkskkrant door verslaggeefster Heleen van Lier op 29 april ’10,

WEB-DESIGNERS INTRODUCEERT

WordPress templates

Wil je weten hoe de templates werken? Lees meer of neem contact op!